mangga ads

mangga ads

Tuesday, July 6, 2010

Isu Rogol Gadis Bawah Umur

Salam semua.....

Apa yang dinamakan gadis bawah umur mengikut kepada istilah undang-undang?

Mengikut kepada peruntukkan undang-undang sedia ada, gadis bawah umur ditujukan kepada gadis2 dibawah umru 16 thn dan sekiranya berlaku persetubuhan dgn gadis bwh 16 thn ini, samada secara paksa atau rela, maka ia adalah rogol dibawah statutory (peruntukkan undang-undang) dan ia adalah tertakluk kepada seksyen 376 Kanun Keseksaan dan hukumannnya adalah penjara maksimum 20 thn dan/tanpa sebatan.
Ini yang aku rungsingkan sekarang kerana ramai lelaki terjebak dgn kesalahan ni akibat daripada kenaifan mereka sendiri dan memikirkan bahawa sekiranya ada kerelaan daripada pasangan mereka, mereka akan terlepas daripada kesalahan ini...sekiranya tiada laporan polis dibuat oleh gadis bawah ini,  tiada masalah di dunia ni, tapi sekiranya ada laporan polis dibuat, maka tanpa keraguan polis akan mengambil tindakan dibawah seksyen yang saya sebutkan di atas tadi.

Yang biasa berlaku adalah, gadis2 bawah umur yang terlibat adalah gadis2 yang sudah biasa dgn hidup sosial dan bercampur dgn ramai lelaki, biasanya mereka rela dgn tindakan mereka tetapi kemungkinan atas desakan ibubapa atau ahli keluarga yang lain, maka laporan polis dibuat...inilah permulaannya terhadap tindakan oleh pihak polis.

Apa yang ingin aku katakan kat sini adalah statutory rape pada aku dah tak relevan dan praktikal sekarang khasnya kepada gadis bawah umur 16 thn  ni kerana kita boleh lihat pada keruntuhan moral yang berlaku dan rasanya kebanyakkan kes yang berlaku adalah dgn penuh kerelaan oleh gadis tersebut dan mereka adalah sebenarnya cukup matang untuk memikirkan sebab dan akibat perbuatan mereka. Pada aku umur tersebut sekarang ni perlu diturunkan kepada 14 atau 12 thn ke bawah yang rasanya lebih adil kepada pihak lelaki...walaupun aku bukannya sokong terhadap mana2 persetubuhan haram samada rela ataupun tidak...dan pada aku sekiranya mmg benar ada persetubuhan haram secara rela, maka  tindakan dari segi syariah perlu di ambil!



Aku rasa kat sini wajiblah kita  kembali kepada Al Quran dan Sunnah agar diri kita lebih berhati-hati terhadap apa jua tindakan kita....semoga diri kita dilindungi Allah sw hendaknya....

No comments:

Post a Comment

Leave Your Lovely Message Here